Gespecialiseerd in katalysatoren en roetfilters

Roetfilters

BT Industrial heeft een breed assortiment roetfilters o.a

Is mijn roetfilter de oorzaak van de storing?

Roetfilters voor Dieselmotoren

Dieselvoertuigen zijn steeds populairder over de hele wereld, omdat de dieselmotortechnologie verder gaat door hun economische verbruik ten opzichte van benzinevoertuigen. Het nadeel bij dieselvoertuigen is echter dat ze hoge NOx- en fijnstof emissies hebben ten opzichte van hun benzine-tegenhangers. Als reactie daarop werden de bestaande Euro Emissiestandaarden aangescherpt en werden meer milieuvriendelijke initiatieven ontwikkeld, zoals de implementatie van Start / Stop -technologie in veel moderne voertuigen. Een van de meest prominente ontwikkelingen was echter de introductie van Diesel Partikel Filters ook wel DPF of roetfilter genoemd.

Wat is een Roetfilter (DPF) en hoe werkt het Roetfilter (DPF)?

Het roetfilter (DPF) is onderdeel van het uitlaatsysteem, dat functioneert om fijnstof deeltjes (roet) uit de uitlaatgassen te verwijderen. Het roetfilter doet dit door het roet op te vangen en dit om te zetten in kooldioxide (CO2) via de regeneratie.

De uitlaatgassen van de diesel motor, worden door het roetfilter gevoerd. Het roetfilter bestaat uit kanalen die afwisselend aan het einde gesloten zijn. De kanaalwanden van het roetfilter zijn poreus, waardoor uitlaatgassen door het roetfilter weer naar buiten komen, maar de roetdeeltjes blijven achter in het roetfilter. De gefilterde schone uitlaatgassen verlaten het roetfilter en de roetdeeltjes en het fijnstof worden tijdens de regeneratie omgezet in as. Een roetfilter dat goed werkt zit dus niet vol moet roet, maar met as. Het complete proces wordt gecontroleerd en bestuurd door de ECU (Electronic Control Unit) en wanneer nodig wordt een regeneratie uitgevoerd.

BT Industrial reinigt en of reviseert voor een groot aantal merken de roetfilters waaronder:

Alfa Romeo, Audi, BMW, Chrysler, Citroen, Dodge, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, Kia, Lancia, Lexus, Mazda, Mercedes, Mini, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Zetel, Skoda , Suzuki, Toyota, Vauxhall / Opel, Volkswagen, Volvo (andere merken op aanvraag).

Welke types roetfilter zijn er?

Er wordt onderscheid gemaakt in Cordierite roetfilters en Silitium Carbide (Sic) roetfilters.
Roetfilters in Cordieriet lijken zeer op katalysatoren en worden meestal gebruikt in additief ondersteunde systemen in combinatie met Diesel Oxidatie Catalysator (DOC). Ze worden vaak gebruikt in “aftermarket” producten.
Silicon Carbide (Sic) roetfilters (DPF’s) zijn samengesteld uit kleine secties die aan elkaar gelijmd worden met cement. De Sic roetfilters worden meestal gebruikt in af fabriek filters of daar waar er een gecoat filter toegepast is. Het Sic roetfilter is een premium product dat duurzaam is en bestand is tegen hoge temperaturen.

Regeneren van het roetfilter

Omdat het roetfilter (DPF) al het roet opvangt, zal het gereinigd moeten worden om te voorkomen de werking van het voertuig beïnvloedt. Dit reinigen noemt men met een duur woord “regeneratieproces”.
Er zijn 3 verschillende soorten regeneratie:
– Passieve regeneratie
– Actieve regeneratie
– Geforceerde regeneratie
Tijden de regeneratie wordt het roet afgebrand (geoxideerd) naar as.

Passieve Regeneratie

De passieve regeneratie is een proces van roetvermindering via natuurlijke conversie. De passive regeneratie vindt plaats wanneer de ideale rijomstandigheden van toepassing zijn (ca. 100 km/uur gedurende 15 minuten – bijv. Bij het rijden op de snelweg). Het roetfilter (DPF) wordt heet genoeg om van de opgevangen roetdeeltjes op een natuurlijk wijze te verbranden (temperatuur is tussen 350-500 ° C) De koolstof roetdeeltjes worden omgezet in kooldioxide door een reactie met stikstofoxide. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van een platina coating die als katalysator werkt.

Actieve regeneratie

De actieve regeneratie wordt toegepast wanneer gedurende langere tijd de optimale uitlaatgastemperaturen niet gehaald worden, waardoor passieve regeneratie niet meer kan plaatsvinden. De Actieve Regeneratie wordt gestuurd door de ECU die de ETG (uitlaatgastemperatuur) verhoogt naar 500-800 ° C. Wanneer de koolafzettingen in het filter een bepaald niveau bereikt, start het motormanagement systeem het regeneratieproces dat ongeveer 10 minuten duurt.
De actieve (gedwongen regeneratie) gaat gepaard met zeer hoge temperaturen en wordt uitgevoerd door garages met diagnostische apparatuur.
Let op: De zeer hoge temperaturen die tijdens actieve en geforceerde regeneratie worden toegepast, kunnen leiden tot ophoping van as en veroudering van het roetfilter. De as kan alleen door middel van professionele reiniging van het filter verwijderd worden. BTI is gespecialiseerd in het op de juiste wijze reinigen van roetfilters.

Roetfilter technologie

Door de jaren heen zijn er verschillende methodes ontwikkeld voor de regeneratie:

Brandstof additiefsystemen

Dieselmotoren die een brandstof additiefsysteem gebruiken om het regeneratieproces te ondersteunen hoeven niet zo hoge temperaturen als andere motoren te bereiken. Het additief vermindert de temperatuur waar bij het roet verbrand wordt, bij ongeveer 400°C. Het additief systeem wordt meestal toegepast bij Franse en Zweedse auto’s.

Gecoate roetfilters

Deze roetfilters zijn ook bekend als “Coated DPFs” en kenmerken zich door de edelmetalen coating van platina op de roetfilters, waardoor de temperatuur waarbij Regeneratie plaatsvindt daalt naar ongeveer 400 ° C verlagen. Het voertuig heeft in dit geval geen aparte katalysator nodig. Gecoate filters worden meestal toegepast door de Duitse autofabrikanten en nagenoeg altijd in een Silicium Carbide (Sic) uitvoering.

Roetfilters worden zo dicht mogelijk bij de motor gemonteerd om optimaal te profiteren van de warmte van de uitlaatgassen, waardoor het roetfilter optimaal zal kunnen regenereren.

Onderhoud en Reparatie van roetfilters (DPF’s)

Wanneer het roetfilter lampje gaat branden, is het roetfilter niet altijd de oorzaak van de storing. Het is daarom belangrijk om eerst alle onderliggende storingen op te lossen voordat u besluit het roetfilter te laten reinigen. Hieronder vindt u een paar tips ten aanzien van onderhoud en/of reparatie van het reotfilter: