Gespecialiseerd in katalysatoren en roetfilters

Roetfilter marine

Roetfilter en SCR retrofit systemen voor Jachten/Schepen

Sommige jachten/schepen stoten veel roet uit, buiten dat het er niet schoon uit ziet voldoen jachten/schepen niet aan de IMO Tier III norm die tegenwoordig gevraagd wordt.
Voor deze redenen levert BT Industrial Retrofit roetfilters en SCR systemen zodat u jacht/schip weer up to date is.

IMO Tier III norm:

Sinds 1 januari 2016 is deze milieuwetgeving van toepassing voor nieuwe schepen die in de NOx Emission Control Areas (NECA) langs de Noord-Amerikaanse en Caribische kusten varen. De IMO Tier-III norm betekent 74% reductie van de NOx-uitstoot ten opzichte van Tier-II schepen. Tot 2016 gold voor de meeste schepen de IMO Tier-II-norm die 15 tot 20 procent minder NOx uitstoot ten opzichte van IMO Tier-I.

De IMO Tier III-regelgeving geldt voor alle schepen langer dan 24 meter waarvan de kiel na 1 januari 2016 is gelegd, het motorvermogen meer dan 130 kW (177 pk) bedraagt en het totale volume van het schip groter is dan 500 Gross Tonnage (GT). De nieuwe regelgeving geldt óók als er bij refit een motor wordt geplaatst groter dan 130 kW.

Het CRT Roetfilter systeem 

Daar waar voldoende uitlaatgas temperaturen voor handen zijn, wordt een CRT roetfilter systeem toegepast.
Een CRT roetfilter systeem wordt toegepast met een katalysator.
Voor het CRT roetfilter systeem hebben wij een uitlaatgas temperatuur nodig die 35% van de tijd tussen de 250°c en 450°c zit
voor de regeneratie.
Met het CRT roetfilter systeem reduceren wij 99.9% roet, dit betreft een volledig gesloten roetfilter systeem.

Het SCRT Roetfilter systeem 

Het SCRT roetfilter systeem is eigenlijk hetzelfde roetfilter systeem als het CRT roetfilter systeem, alleen zit er bij dit systeem een SCR katalysator achter het roetfilter.
Met het SCRT roetfilter systeem reduceren wij 97 % van de NOx uitstoot en voldoen wij ruimschoots aan de IMO tier III norm.
Voor dit systeem hebben wij een uitlaatgas temperatuur nodig die 35% van de tijd tussen de 250°c en 450°c zit voor een goede regeneratie.

Voorbeeld SCRT systeem Scania 2x 450KW

Het SMF-AR actieve Roetfilter systeem

Als uw motor lage toerentallen draait (1000 Rpm) en dus een lage uitlaatgas tempratuur  heeft (120 graden), dan is het SMF-AR systeem de juiste keuze.
Bij lage uitlaatgas tempraturen werkt een normaal keramisch filter niet, omdat dit type roetfilter een minimale uitlaatgas tempratuur van (260 graden) nodig heeft.
Uw keramische roetfilter loopt snel vol met roet, maar kan niet regeneren omdat er niet voldoende uitlaatgas tempratuur is.

Wat betekent regeneren?

Een roetfilter vangt roet op. Bij een juiste werking van het roetfilter, wordt dit roet omgezet in as. Met een duur woord noemt men dit “regeneren”.

De SMF-AR heeft een volledig automatisch gestuurde ECU (Electronic Control Unit) die dit regeneratie proces in de gaten houdt.
Voor een goede regeneratie zijn nodig: brandstof (roet belading), lucht, ontbrandingstempratuur.

 

  • Geschikt voor toepassingen met extreem lage uitlaatgas tempraturen
  • Geschikt voor toepassingen die lage toerentallen draaien(Bijvoorbeeld rondvaartboot)
  • Het roetfilter is zelf te reinigen met de hogedrukreiniger
  • Lange stand tijden, dus lage onderhoudskosten
  • Volledig automatisch gestuurd door een eigen ECU (Electronic Control Unit).
  • Benieuwd hoe een regeneratie proces eruit ziet
  • Roetreductie van 99,9%

Bekijk hier de video die het regeneratie proces laat zien.

Schematische opbouw BTI SMF-AR

Meer informatie?